Synonymer.se tjänar miljoner på annonser

Bröderna David och Linus Stockelberg från Göteborg jobbade tidigare som konsult inom Google Adwords respektive på tidningen Börsveckan. De ville testa något nytt och beslutade sig för att buda på en sajt. Synonymer.se är en sida med sökbara ord där innehållet fyllts på hela tiden. Sajten har gått över förväntan och har nu en stor omsättning trots att de bara har 2 anställda.

Bakgrund till Synonymer.se

Bröderna Stockelberg köpte 2009 Synonymer.se från ett konkursbo för 300 000 kronor. När de precis hade köpt sidan hade den cirka 15.000 besökare om dagen men nu är antalet på ungefär 300.000 unika besökare om dagen i stället. Under en månad rör det sig om cirka 4 miljoner besökare och desto fler sidvisningar, som i nuläget ligger på 44 miljoner.

Annonsintäkter till Synonymer.se

Det har blivit vanligt att använda sig av ordböcker på internet och det som sidan tjänar mest pengar på är annonsintäkter som kommer från olika bannerannonser. Eftersom de endast är två anställda blir därför vinsten extra hög då de valt att sköta hela sajten på egen hand. År 2018 gjorde de en vinst på ungefär 22 miljoner kronor. År 2019 var vinsten på cirka 17,5 miljoner kronor.

Bolaget gör högre vinster än omsättningen

Linus och David Stockelberg gjorde ett smart klipp när de köpte Synonymer.se. Genom att sälja ett stort antal annonsplatser på en sajt med många korta besök har de lyckats sälja in annonsplatser till många annonsörer som önskar bra synlighet, speciellt har de satsat på bannerannonsering. Planen nu är att vidareutveckla sajten med ordspel och korsord för att efter 10 år testa något annat.