Skyltfönster eller hemsida?

Har funderat över hur webbsidor marknadsför sig. Man pratar alltid om servicescape inom marknadsföringen, alltså upplevelserummet eller den fysiska interiören, vilket den fysiska butiken kan utnyttja till fullo. Butiker marknadsför sig genom sina skyltfönster, genom interiören, hur de lägger upp flödet inne i butiken. Sättet de väljer att visa upp sina kläder. Sedan har du ju även sinnesmarknadsföringens alla konster och regler att använda sig av. Musiken som spelas talas det ju ständigt om att den påverkar köpbeteendet.Kunderna har alltid möjligheten att känna och klämma på allt. Att pröva kläderna.

På samma sätt måste webbutikerna kunna kontra för att ha en chans mot de fysiska butikerna. Förutom att de oftast har billigare produkter har webbutiker inte alltid många fördelar gentemot den fysiska butiken. Istället för skyltfönster måste webbutikerna ta hand om sin design på sina sidor. En webbsidas första sida blir ju egentligen som deras skyltfönster. Det är där de måste visa sig från sin bästa sida. Locka kunderna att bläddra vidare bland produkterna. Webbutikerna är helt enkelt digitala skyltfönster.

Jag skulle vilja ha tips på webbutiker som ni tycker lyckas med detta.
Finns det någon webbutik på nätet som just du tycker lyckas få dig intresserad att titta vidare?
Eller finns det något annat som du anser gör en webbutik extremt intressant?
Det kan vara allt från design till texter på sidan.

Skriv och berätta!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *